arelidschianti

Vinterbus

Kategori: Allmänt

Nu var det ett tag sen jag skrev något här. Har inte riktigt hunnit med. Men nu ska jag göra ett försök till en uppdatering.

Idag blev det en långpromenad på förmiddagen i skogen med mamma och prinsen. Han älskar att springa omkring lös och nosa och följa alla stigar och spår. Tränar mycket inkallning i skogen. Han är redan duktig på det. Springer aldrig bort och kommer när man ropar. Men problem kan uppstå om det kommer en annan hund. Då vill han gärna hälsa och leka. Så övar mycket när vi är ute, för man möter nästan aldrig någon där vi går. Men idag träffade vi på en lekkompis. Så det var ett bra tillfälle att öva. Såg att det kom en lös hund och ropade på prinsen och han kom till matte så snällt, satte sig ner och tittade på mig. Sedan fick han hälsa och busa runt lite med jackrussel killen Rex.

Vi har fortsatt gå kurs, som i och för sig precis slutat för i år men som fortsätter i januari. Vi har tränat mycket med klicker vilket både jag och Lotus tycker om. Får verkligen 100% fokus från honom när vi tränar. Så lite nya trick har lärts in. Bla buga, tass med båda tassarna, lägga tassarna på mina fötter och "trampa takten" och rulla runt är under träning. 

Så det går bra med träningen just nu. Men har haft en liten svacka i samband med att han började bli könsmogen och Soraya, Lotus bästa lekkompis löpte. Så ett tag var det bara lukta och dra i kopplet som gällde. Men nu har vi tagit tag i det igen och jag känner att jag är på banan igen. Kom nyss hem från en "gå fint" promenad och han var jätte duktig.

Lotus har varit en väldigt lugn hund hela tiden, men i samband med allt annat jobbigt blev han lite mer orolig och kunde inte slappna av lika lätt. Men det gick ganska snabbt över. Började öva honom på att slappna av och jag fick familjen att börja tänka på vissa saker som gjorde honom lugnare. Jag kan inte säga om det var för att han kom ur den jobbiga perioden eller om de var för att vi började tänka mer på hur vi är här hemma, kanske en kombination? Men nu kan han i alla fall slappna av igen. Är vi hemma så ligger han på sin plats och vilar eller ligger och myser och vill bli kliad på magen. Han är helt enkelt väldigt lätt att ha och göra med. 

Han är verkligen en kanon go vovve min prins!

/Amanda .   
Kommentera inlägget här: