arelidschianti

Spår

Kategori: Allmänt

Igår tänkte jag att jag skulle testa att lägga ett enkelt och kort spår till Lotus, mest för skoj skull. Satte fast honom vid ett träd tog ut ett riktmärke så jag skulle komma ihåg var jag börjat. Sen gick jag bara framåt några meter och la några godisar på marken, fortsatte en bit till och avslutade med några godisar där med. Sedan fortsatte jag promenade och övade på lite andra grejer. Tänkte att spåret skulle få ligga 15-20 minuter innan jag skulle släppa på honom. Men så träffade vi på en hundkompis i skogen så dom fick leka en stund. Så när lekstunden var över var det dags att gå hemåt igen. Spåret hade legat i minst 30 minuter, kanske lite till. Men när vi väl kom tillbaka och jag stannade vid mitt märke körde Lotus ner näsan i marken och nosade sig rakt på dom första godisarna, åt upp dom och fortsatte raka vägen fram till slutet och den godishögen jag lagt där.

Då klappade jag om honom och tog fram den bästa leksaken, men han ville inte leka. Han satte näsan i backen och fortsatte följa spåret där jag hade gått tillbaka första gången. Detta genom en slyig dunge med massa pinnar och stenar. Totalt fokuserade. Jätte kul!

Jag hade aldrig trott att jag skulle intressera mig för spår innan jag skaffade hund. Men jag fick verkligen upp ögonen för det när vi var på Rikslägret. Antagligen för att Lotus var så duktig och för att han uppenbarligen tycker att det är kul. Så det ska bli roligt att komma utt till Anki och prova på att spåra lite mer seriöst på söndag.

/ Amanda.
Kommentera inlägget här: