arelidschianti

Update

Kategori: Allmänt

Nu va de ett tag sen jag skrev något här. Hade nästan helt glömt av att jag ens har en egen blogg!? Tror att facebook har tagit över för de flesta. Va väl i princip nästan ingen som läste det jag skrev här innan och nu är väl frågan om någon ens hittar hit. Skit samma om ingen läser ibland kan det bara vara bra för en själv att få skriva och reflektera lite. 

Om jag ska skriva lite om träningen så består den för tillfället mest av agility. Tränar regelbundet med mina härliga träningskamrater Emelie och Sofie. Vi har roligt ihop och det har våra hundar också. Jag tycker att vi har gjort framsteg i år. Nu kan Lotus alla hinder då slalomen med 12 pinnar plötsligt bara funkade(!) Blev super stolt när Lotus bara fixade det av sig själv. Hade bara tränat på 4 pinnar max som följd, men han är ju duktig också min prins.

Ska fortsätta gå kurs för Emelie M till hösten. Då blir det dubbel kurs. Agility steg 4 och handlingskurs, jätte kul!! Fick veta att Klara och Älva ska vara med på agility kursen vilket ska bli skoj. Alltid kul att träffa syskon. Jätte toligt att Lotus och Molle kommer så bra överens och att jag och Emelie har hittat varandra som träningskamrater. 

Sen får vi se om det även blir mer tävlingslydnad för Lottis till hösten? Har ju börjat bra där och Lottis är en fantastisk instruktör. Jätte roligt att träna för henne :) Samtidigt som jag känner att kanske har blandat för mycket och inte fokuserat mer helhjärtat på att bli så bra i en gren att vi kan ut och tävla. Kommer ju ta mycket längre tid att komma någon vart om man gör för mycket olika saker på samma gång. Även om det är väldigt roligt att variera sin träning, vilket också är jätte viktigt. Men man kan variera på ett mer icke-tävlingsmässigt sätt, låter kanske flummigt. Kanske ska förklara det så att man gör sig tävlingsredo i en gren först för att sedan ta nästa. Även om man kan lägga in olika delar av andra grenar för att variera sin träning. 
Själv har jag hållt på med agility, lydnaden, rallylydnaden, försökt få till tid för spårträning m.m. Därför blir det aldrig tillräcklig fokus och långvariga träningsmål och träningsplaner. Visst har vi utvecklats i alla grenar, men tror att jag behöver lägga mitt fokus på en eller kanske två grenar i taget och lägga in annat skoj mest för just skoj. 

Tanken jag har nu är att främst satsa på agilityn och jobba på som nu. Gå klart kurserna för Emelie M, fortsätta träna med Sofie och Emelie J. Boka några mer privatlektioner och se vart det leder. Vi har prata om i "träningsgruppen" att ha som mål att starta nästa år. Sen om vi lyckas med detta är en helt annan sak. Men vi strävar dit!
 
Får se vad som händer med lydnaden framöver? Det är roligt, men inte jätte roligt som agilityn. Funderar på om jag skulle satsa mer på rallylydnaden ett tag? Där kan vi alla skyltarna och med lite upp fräschning där och träning när det är uppehåll med agilityn så tror jag att det finns chanser för oss att starta en rallytävling och lyckas. Tror även att det kan vara bra att starta med en "lättare" tävling. Bara för att få känna känslan av att vara på tävlingsplanen. 
 
Mitt mål i början av det här året var att komma ut på tävlingsbanan, vilket jag inte gjort än, kommer (antagligen) inte att göra det heller. Tror att det beror delvis på att jag inte koncentrerat mig och gått in för det ordentligt i en gren utan verkligen blandat. Ska fokusera mer nu och satsa på debut 2013, kanske kommer den? Kanske inte..? Men jag ska göra mitt bästa.
 
/Amanda.